lørdag 15. oktober 2011

Liegevafler

Jeg laget vafler forrige måned, og var egentlig fornøyd med dem også. Men så spiste jeg vafler på Tusenfryd i høstferien og tenkte at akkurat sånn smakte det ikke. Herr Gluten er stadig vekk i Brussel, og forrige gang ba jeg ham kjøpe med belgisk perlesukker. Det viste seg å være noe helt annet enn norsk perlesukker. Svære klumper med sukker. På pakka fulgte det også en oppskrift på flamsk og frank, og ved hjelp av google translate tror jeg at jeg fant ut hva som skulle i deigen. Resultatet er lettere, sprøere og vesentlig bedre vafler. Stek og nyt.

375 gram fin kakemiks fra Toro
210 gram melk
50 gram gjær
1 ss vaniljesukker
2 egg

Bland disse ingrediensene og la det heve i 30 minutter.

200 gram smør i terninger
250 gram belgisk perlesukker

Bland inn i deigen og la den stå og hvile i 10 minutter. Stekes i et belgisk vaffelhjern.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar